tabiat dan buang tebiat

cerita yang sama,
isu yang sama
cuma keadaan berbeza.
jalan-jalan untuk pulang.
pertama,pulang ke kampong (di kota)

si selekeh: boleh bagi saya RM1. Saya tak cukup duit nak balik kampong. RM1 je.
si tua 1: (memberi.simpati)
si selekeh: yang sebelah tak nak bagi? bagi la. buat apa simpan duit banyak-banyak.RM1 jek.
si tua 2 : (senyum dan hulur)
si selekeh: adik?
aku: (memandang kepada dua si tua dan geleng kepala)

beberapa minit kemudian, si selekeh membawa banyak barang-barang kosmetik dengan wajah gembira  lalu di hadapan aku.
peristiwa berlanjutan (stesen bas)
seorang pemuda duduk rapat di sebelah aku.menggentel tangan manja.

pemuda:adik.kalau abang cakap jangan marah.jangan marah sebab abang duduk sebelah adik.
aku: ok. kenapa?
pemuda: abang nak balik kluang,tak ada duit.boleh bagi abang RM5
aku: sorry la bang. saya pon tengah pokai.
pemuda: RM2 pon boleh la dik.
aku: sorry bang. tak ada.

dia blah dari situ.bila aku nak naik bas.aku tengok pemuda tu sedang duduk sebelah sorang budak dengan gaya laku yang sama.
ai.x sangka pulak ada kerja baru sekarang kat Malaysia ni. aku nak buat juga la. untung-untung boleh kaya. x payah susah-susah hidup ni.

Comments

Popular posts from this blog

sudah berakhir episod si betong.

Hierarki Mentaliti Kelas Bawahan

Quizizz dalam PdPc