bantuan atau kemusnahan?

balik kampung. tak tahu nak buat apa.jalan-jalan rumah jiran. ceh dengan harapan. masuk umah ada kuih raya lagi. makan aje la. sekarang felda aku sedang tergempar dengan kes pocong. katanya LUPA NAK BUKAK TALI. so, orang felda cuak tak nak kuar malam. tapi aku kuar malam-malam still ramai lagi bebudak merayap. merokal. sebagai contoh aku. jam sebegini masih di cyber. almaklumlah line kat sini kurang memuaskan.tahniah kepada ma**s.membazir jek aku bayar setiap bulan.ok start balik crita.
cerita bermula apabila si jiran emmanggilku ke rumahnya.mahu meminta tolong berkaitan IT. tak lah pandai sangat tapi berdasarkan pegalaman dan ilmu yang aku ada, boleh la. spm pon aku dapat B3 beb. hebat la tuh.ingat mahu tolong apa. beliau keluarkan netbook dan tanya pasal facebook. aku buatkan jek la.tolong jiran la katakan. sambil aku menolong, aku pon melakukan sedikit temubual. almakulumlah cita-cita sekarang nak jadi wartawan. berikut merupakan sesi perbualan kami :

AKU : Beli mana netbook ni?
JIRAN : X. dapat free jek.
AKU : Sape bagi?
JIRAN: Entah.(jawapannye tak pasti)
AKU: Kenapa dapat?
JIRAN: ENtah. Cikgu bagi, aku ambil jek la.
AKU: Bukan sebab faktor kewangan?
JIRAN: Tak lah.
AKU: KAu ambil ICT ke?
JIRAN: X la. Budak amek ict kat sekolah budak panday. Aku kelas hujung2.
AKU: So, kau guna netbook ni tok ape?
JIRAN: On9 facebook. Kekadang time aku malas nak buat kerje sekolah, aku cari jawapan kat internet.
AKU : Oww.... (menyambung kerja)
JIRAN: (Sebuk melihat aku godeh netbooknyer)

Aku faham niat murni tersebut. Namun, apa tujuan sebenarnya?Kenapa barang-barang seperti itu diberikan kepada pelajar sekolah? kenapa tak diberi kepada kami yang berada di IPT. Mereka buat kerja bukan guna lappy. Semua pakai tangan, Pen, Pensil juga pemadam. Yang lebih memeranjatkan aku, pelajar asrama juga diberikan. Mana lah boleh budak asrama bawak benda mahal? letak rumah? so, sapa yang nak guna? Bende tu diberi pada siapa?Kalau student tu dok asrama, netbook di rumah dan hasilnye? terbengkalai?! ataupun nak suruh student tu bawak netbook secara seludup ke asrama?dan nanti akan berlaku kecurian?!

Comments

  1. btul!
    baik bg pada aku yg kerosakan laptop ni!!uwaaa! :((

    ReplyDelete
  2. ada lambang kebanggan negara.xtanggal beb
    jap, kene gam x agak2..
    n law nak.p masuk sekolh balik

    ReplyDelete
  3. baik bagi kat aku gak.
    ceh, macam sama nasib ngan ili.

    ReplyDelete
  4. aimi: nak jugak.amek la aimi masuk sk rndh lagi.huhu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

sudah berakhir episod si betong.

Hierarki Mentaliti Kelas Bawahan

Quizizz dalam PdPc