seniman agung!

huh...kesah aku kali ini memikirkan apa nasib melayu sebnarnya.yang kaya terus kaya dan yang miskin terus kebulur mengharap. namun aku sebgai seorang manusia yang bergelar sebagai pelajar, hanya mampu memerhati. kalau aku boleh menakluk malaysia, apa akan jadi? biasalah kepercayaan anak muda sukar untuk diperolehi. jahat sangat? siapa yang salah?
dalam ruangan kali ini aku ingin membawa semua pembaca ke suatu kisah yang baru sahaja aku lalui. kiranya inilah kenangan pertama aku menjadi urusetia diperingkat universiti. sekolah dulu ada jugak la. program fakulti untuk pelajar-pelajar degree yang sudah menamatkan pengajian. untuk kebaikan mereka katanya. untuk memberikan pakej yang lengkap agar mudah menghadapi dunia pekerjaan. diajar dari pelbagai sudut termasuklah cara berpakaian, komunikasi dan cara untuk bertemu dengan client waktu makan. itu terbaik.
namun apakah feedback mereka sebagai peserta? kecewa jugak la. sebab majoritinya peserta adalah melayu. nak diberi ilmu ditolaknya, memebrikan alasan yang cukup kukuh supaya berjaya mengelak segala pertolongan. melayu tolong melayu. aku percaya namun kehadiran mereka yang membuatkan semua kepercayaan itu lebur. sukar untuk kita kukuhkan mereka yang sudah bergelar HEBAT. banyak produk yang berkualiti katanya dihasilka. dikenali oleh ramai orang terama. adakah sebab itu mereka naik kepala? naik tinggi mana pun kepala kau, tak kan kemana jika kaki masih berpijak di bumi. jelas memperlihatkan bahawa mereka sungguh angkuh. perlu dilayan seperti seorang yang istimewa. kau siapa? dan aku bukan orang gaji kau.
dahulu baik, sekarang dajal. kenapa? sebab ikutan kawan?jangan sesekali salahkan kawan. nak cermin? kau tengok seluruh tubuh kau baru boleh kalian tuding pada semua sebab kesalah yang kau buat sendiri. memang lumrah, bumi berputar pada paksinya. namun, jangan sampai kau berputar sama dengan ombak sikap kau. untuk apa? untuk dipandang? untuk dijulang? melayu memang tak pernah puas. diberinya satu, mereka mahukan sepuluh. jika ditunaikan sepuluh lebihnya lagi ditagih. sampai bila? sampai bila semua ini akan bertemu dengan arus peredaran yang membawa ke lembah kerosakan.benar juga kata ex-PM melayu mudah lupa. terbukti sangat! sentiasa mencari salah orang lain dan tak pernah mencari solusi masalah. senitiasa membina masalah dan tak pernah bertanya kenapa masalah itu timbul.
ish umur sahaja dan tua. pengalaman dah banyak. pi sana boleh hidup, campak sana boleh jadi. tapi kalau sikap macam gini, canpak luar beranda rumah pun, kau boleh menggigil sejuk.
sampaikan tenagar pengajar menyimpan dendam yang sangat pada kau orang. apa dah jadi. aisey tak berkat la apa yang kau tuntut selama ni. tak kemana hebat kau orang tu. sehinggaka digelar SENIMAN AGUNG. sebab perlu dilayan seperti anak kecil yang perlu dimandikan di dalam besen, salin pampers dan merengek bila mahukan susu..kerana seorang, semua kena. rasakan la.
apa-apa pun, aku bangga sebab dapat perhatikan gelagat kalian. sungguh menarik perhatian sehinggakan jari jemari ini bertari di atas papan kekunci ini.kami doakan kalian terus bahagia dengan sikap kalian. good luck!
PENGALAMAN YANG CUKUP MEMBERI KEPADA AKU. beri apa?hanya aku sahaja yang tahu. sama ada bangsat atau nikmat....

Comments

Popular posts from this blog

sudah berakhir episod si betong.

Hierarki Mentaliti Kelas Bawahan

Quizizz dalam PdPc