Kalau nak bagi 'cash', masa tu juga Dia bayar - Emak

Ada satu kisah yang ingin diceritakan waktu aku lewati ke pusat perbankan, tempoh hari.

Umum tahu waktu getir begini, ramai yang bertandang ke tempat-tempat tersebut untuk mengaut keuntungan milik mereka.

Begitu juga aku. Cuma kekangan waktu menyukarkan tindak gerak membereskan segala hal ehwal dunia itu.

Datang aku lewat. Biasalah, ini kerja (cabut dari pejabat) tanpa pengetahuan bos.

Setibanya aku, pemerhatianku mendapati seluruh ruang dan kerusi dipenuhi bakal orang kaya sementara yang memegang satu 'buku biru' bersama slip masing-masing.

Aku membandingkan nombor di skrin dan di tanganku.

Ternyata ini boleh menggugat status pekerjaanku jika diketahui bos nanti.

'Baik aku selesaikan perkara kedua (hal di tempat sama),' bisikku ketika membilang jarak angka-angka 'beratus' itu.

Sampai di satu bahagian, ada satu pasang kekasih veteran menunggu giliran.

Uzur sosoknya terpaksa berdiri bersandar di dinding.

"Duduklah pakcik, makcik...."

"Eh ... tak apa!" Hero makcik separuh abad itu menolak. Tapi geraknya meluru ke arah kerusi yang aku tinggalkan itu.

'Eleh sangat diaorang ni,' gelak aku sendiri.

Selesai di situ, aku ke ruangan menguruskan 'buku biru' pula.

Melewati kaunter ambilan nombor, seorang abang menahanku.

"Abang tak jadi nak check (semak) hari ni. Nah ambil nombor ni."

Ya Allah! Betapa gembiranya jiwa kala melihat nombor ditanganku kini jauh lebih dekat daripada yang awal tadi.

'Betul kata mak, Allah kalau nak bayar cash (tunai), masa tu juga Dia bagi,' cuba aku bayangkan mak membebel di sudut pusat perbankan itu, hari itu.

"Terima kasih bang!"

Abang itu tunduk dan senyum, seterusnya berlalu meninggalkan kesesakan dunia yang aku hadapi beberapa minit lalu.

Yang aku pasti dia tunggu masa perhitungan dan pembalasan di 'medan paling luas' nanti. Insya-Allah.

Demikian...

Comments

Popular posts from this blog

sudah berakhir episod si betong.

Hierarki Mentaliti Kelas Bawahan

Quizizz dalam PdPc