BilaBungaDiBalasDenganTAHI

TAHI ADALAH SESUATU YANG MENJIJIKKAN WALAUPUN SETIAP MANUSIA AKAN MENGHASILKANNYA.

hidup aku sekarang didampingi oleh pendatang asing(PA). sama ada yang halal mahupun haram, aku tak tahu lah. sebabnya sehingga sekarang aku belum pernah berimpikan nak bekerja sebagai seorang imegresen.kerja aku sekarang adalah sebagai seoran manusia di muka bumi ini. punya mata dan telinga untuk menilai segala syak wasangka oleh warganegara. bila berbicara dengan mereka.

"PA : orang Malaysia teruk. tak sama dengan orang kampung saya.
Aku: Oh yeke.
PA : Kampung saya mana ada perempuan sesuka hati dibonceng lelaki. mereka bukan suami isteri."

Bila aku melihat di sudut luar kawasan, sebuah pasnagan yang sedang seronok dilamun asmara sedang mencurahkan nafsu bersama-sama. Kawasan awak pula. Takkan lah aku na cerita apa mereka buat kan. so, faham-faham lah. Macam mana nak aku pertahankan kisah Malaysia yang penuh dengan kesopanan dan tatasusila jika orang Malaysia sendiri yang menjijikkan nama Malaysia sendiri? Ini komen dari mata mereka bukan daripada aku. Beberapa minit selepas itu, datang seorang pembeli Nescafe Original yang harganya tidak mencecah RM3 pon. Belum sempat air tersebut dibayar, tin Nescafe tersebut sudah kosong. Duit dihulur dan tin tersebut ditinggalkan sendirian di atas meja kaunter. Tanpa meninggalkan apa pesanan, dia pergi begitu sahaja. Tin kosong? Tetap menjadi kosong.

Tapi aku tahu, orang Malaysia bukan begitu gamaknya. tatasusila masih ada. Malah menebal. Mereka yang memperkatakan tentang Malaysia bukan lah terlalu baik. Malah lebih teruk dari pasangan yang berasmara di khalayak ramai dan pembeli yang meninggalkan tin kosong tersebut. Satu malam. Waktu itu hanya aku dan PA itu sahaja. Aku perhatikan dia dari jauh sahaja. Gerak gerinya mencurigakan. Apa guna dia menyimpan sekotak kondom sedangkan isterinya di kampung yang dikatakan damai dan semua penduduknya baik? Dia sudah berkahwin tapi isteri yang dikahwininya tidak pernah dijumapainya. Apa kes? So, semua perempuan di sini nak dibantainya? Apa masalah? Pernah diceritakan bahawa mereka menjadikan Minah Endon sebagai mangsa. So, itu bukan Malaysian. Kenape esti nak burukkan orag tempatan pula?!

Bila bercerita mengenai golongan Indon ni pula. Naik pula berangnya. Satu masa, aku kenali seorang pemandu teksi. Tugasnya murni. Ingin menghantar sesiapa yang perlu. Tapi, niatnya yang murni telah dicerobohi oleh beberapa orang PA yang tak reti rasa beruntung. Sehinggakan sanggup dirompak pemandu tersebut. Kamu datang negara orang buat lah cara sebagai tetamu. Kalau dibicarakan bahawa kamu adalah golongan tidak berbudi, kamu marah semarah-marahnya. Tak menerima segala teguran kerana kamu mengganggap bahawa kamu adalah golongan yang baik. Memang tidak dinafikan bukan semua yang berkelakuan seperti itu tapi hampir 80% yang aku ketemu adalah seperti demikia rupa. So? Kalau tidak merompak, rosakkan rumah tangga orang. Sehingga sanggup bawa suami orang ke negara mereka. Salah si suami? Jika dilihat secara mata kasar, memang mereka salah. Tapi dunia sekarang penuh dengan godaan syaitan. Melalui makanan dan juga apa sahaja kelakuan yang boleh menyesatkan, kamu boleh menjadikan mata semua pihak kabur.

"Aku bercerita bukan kerana aku pencerita. Tapi aku adalah manusia yang punya mata dan telinga."



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

sudah berakhir episod si betong.

Hierarki Mentaliti Kelas Bawahan

Quizizz dalam PdPc