muncul balik

salam maulidurasul..
ai lama juga ucu tak menulis blog ni kan?bukannya apa, blog ni bermasalah. korang hanya boleh membaca namun tak boleh untuk memberi sebarang comment. itulah yang membuatkan ucu malas pula untuk memasukkan apa juga entry yang ada dalam kepala ni. banyak sebenarnya. tak mengapalah. tambahan pula, sekarang ni ucu tengah berperang. berperang untuk menyelamatkan diri sendiri.boleh pecah kepala ni jika hendak difikirkan. tambah pula dengan tugas-tugas lain. tapi tidak mengapa kerana ucu menganggapnya sebagai mematangkan hidup. sebenarnya ucu nak certita sesuatu. perkara ini bukan untuk memburukkan sesiapa. ucu pun agak tersentuh dan boleh dikatakan insaf jika mengenangkannya. kisah ini berlaku sewaktu ucu ke solat jumaat tadi. begitu pelik kerana kebiasaannya masjid itu tdak seramai seperi hari ini. sehinggakan ucu tidak dapat duduk seperti kebiasaan. tak mengapa. berdiri pun boleh. nanti masa solat mesti boleh masuk. bisik ucu perlahan daam hati. bila khatib selesai membaca khutbah, ucu dan yang lain cuba untuk mendapatkan tempat solat. sedihnya apabila tiada ruang kosong lagi. cari punya lah cari, ucu terpaksa solat diatas permukaan air, tempat ambil air wuduk. ucu pasrah dengan segalanya. hanya berserah agar perasaan ucu tidak bercampur baur. perkara yang membuatkan ucu sedih adalah:
1) kenapa tiba-tiba orang menjadi ramai? adakah kerana maulidurasul? adakah kerana juga cuti? atau kerana memang semua akan ke solat jumaat dengan kuantiti yang ramai seperti tadi untuk selamanya?
2) sedangkan nasib rakyat Malaysia yang mempunyai negara yang cukup stabil dari segi ekonomi telah mengalami kesempitan masjid. bagaimanakan nasib saudara diluar sana yang tersepi dek lesusahan penindasan?
3) kenapa club or pusat hiburan boleh mendapat peruntukan untuk dibina secara besar-besaran? dan kenapa masjid perlu difikirkan berkali-kali untuk dibina semewah yang boleh?

*ini adalah sebagai renungan.bukan untuk renungan ucu namun ia perlu menjadi renungan kepada semua. moga segala yang terjadi akan mampu direnung bersama. ada makna tersirat disebaliknya...!!
salam ukhuwah

Comments

Popular posts from this blog

sudah berakhir episod si betong.

Hierarki Mentaliti Kelas Bawahan

Quizizz dalam PdPc