K.I.T.A

kini di PTAR, salah satu perpustakaan yang agak menjijikkan bagi aku yang anti untuk menjadi ulat buku. jadi memang lah RAJIN untuk aku bertandang ke tempat yang bagi ku PANAS walaupun dalam ptar ni sejuk sebab kehadiran air-cond.namun agak tersentap jiwa dan raga ni apabila seorang lecturer yang baru aku jumpa tadi berkata bahawa sikap melayu adalah tidak minat membaca. is it true? dan aku akan menjawabnya sendiri lalu hati ku berbisik kuat mengatkan YA! so, what's going on? tak kan mendiamkan diri sahaja? belajar tempat Melayu, tak pernah aku bekerjasama dengan orang selain orang Melayu, keturunan tak pernah berdarah campur dengan bangsa selain Melayu dan aku tak pernah berimpikan untuk belajar bahasa yang orang Melayu tak gunakan dalam pertuturan. agak sinis kan ayat aku ni? tapi inilah realiti yang aku rasakan dan yang aku terima sepanjang aku mengena dunia. dalam kesejukan PTAR ini, mataku menjelengir ke sorot-sorot tubuh anak melayu. ada yang sedang sebuk membelek buku di rak-rak buku, ada yang sedang khusyuk membelek muka-muka ilmu, ada juga yang sebuk berceloteh dengan rakan tak tahu tentang apa. hambar keadaan di dalam PTAR ini. boleh diterbak dengan hati berapa ramai di sini.bilangannya tak lari dari angka kosong. 
tiba-tiba otakku berputar terpintal ke belakang.semalam aku lepak di sebuah restoran mamak (ingat kenangan masa sesat di KL). lepak sambil tonton BOLA SEPAK. walaupun bukan aktivis dalam permainan ni, part yang paling best adalah, bab teriak. thats why la aku minat tonton walau sehingga jam 4. bab yang sepak terajang kita pikir lepas dapat anak,ok..sambung dengan main story kita, kat sana memang ramai orang. mata sekali lagi melilau (kaki skodeng). ramai anak melayu pagi tu. seperti tak ada kaum lain. cuma penjaga restoran tu je la. asal pon mamak kan? so, xtaw la melayu ke x...(ini bukan racist) tapi aku sedang membandingkan apa yang aku observ menggunakan pancaindera kurniaan ni. membandingkan keadaan ilmu dengan keadaan kurang berilmu. dan aku tak salahkan mereka yang terlibat kerana aku juga amek port masa tu.minat manusia kita tak boleh kandas. bak kata mak seorang kawan aku, kalau kita minat, jangan sesekali kita sekat minat tu nanti kita akan binasa. mungkin betul. so, jangan la kita sekat minat manusia dan itu bukan hak kita.
dan akhirnya aku kini percaya apa kata lecturer tadi. bahawa bukan ramai Malayu yang ada minat membaca. should i change my hobby?kadang-kadang ada juga niat tapi biasalah terkandas. (senyum sendiri mengenangkan kes sem lepas, pinjam buku punya banyak and expired date sampai terus je pulang buku tu tanpa baca sehelai muka pon dari bukiu tu) boleh tak sorry to that book! i'm sorry.
ok, sekarang ni aku ada kerja dan akan membebel di lain entry..
adioz...

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

sudah berakhir episod si betong.

Hierarki Mentaliti Kelas Bawahan

Quizizz dalam PdPc